www.boyut.com.tr  3/7/2009   Toplam Okuyucu: 30085112 |  Bugünkü Okuyucu: 3942 | On-Line: 8 |  Son Güncelleme: 18:29
 
   
 
• Favorilerime Ekle
• Turizmde Kim Kimdir?
reklam
Google
turizmdebusabah
Web

<<< TURİZMDEBUSABAH.COM ANA SAYFA  
Yazıcıya Gönder    Haberi Gönder Yorum Yaz
İzzettin Yurtsever  / Queen Elizabeth Hotel Genel Müdürü
2.6.2008 17:60

Genel müdürlere can simidi olacak benzersiz bir mali otel işletim paket sistem projesi

Bilgi çağında halen otellerde mali sistemin güçlü, faydalı, sistematik, pratik ve şeffaf olmasının sağlanamaması kabul edilebilir bir durum değildir. Otellerde mevcut muhasebe ve finans sisteminde çeşitli aksaklıklar ve sorunlar yaşanmaktadır.


Bunlar başlıca:

gelir-gider bütçesinin tutarsızlığı,
elemanların nitelik ve nicelik olarak yetersizliği,
depoların kontrolsüzlüğü,
envanter sayımlarının sağlıklı yapılamaması,
cost controlun giderleri tek tek irdeleyememesi,
zimmetlerin kontrol edilememesi,
gelirlerin iyi analiz edilememesi,
kaçakların tespit edilememesi,
alacakların ve ödemelerin yerine getirilememesi,
sözleşmelerin içerik dökümantasyonunun yapılmaması,
nakit akışı,
işletmenin şantiyeden kaynaklanan hesapların ve dış borçlarının karmaşası,
çalışma ortamının rahat olmaması,
pratik olunmaması,
iletişimin yavaş olması, insiyatif kullanılmaması,
departmanlarla ilişkilerin zayıf olması,
mutabakatların düzenli yapılamaması,
resmi kayıt ve işlemlerin sağlıklı işlenememesi,
yasal olmayan ve kayıt dışı işlemlerin yapılması,
gelir ve giderde çeşitli mali tabloların ve analizlerin açıklamalı yapılamaması,
işletim sisteminin yetersizliği ve işlemlerin manual takip edilmesi,
dosyala sisteminin düzensiz olması,
mevzuat değişikliklerinin ve piyasanın takip edilmemesi,
muhasebenin içe dönük yönetim anlayışı sergilemesi,
periyodik olarak muhasebenin dış denetçiler tarafından denetlenmemesi,
muhasebe yöneticilerinin performanslarının ölçülememesi,
iş dağılımının ve yetki-sorumluluğun iyi düzenlenmemiş olması,
genel müdürün muhasebenin işleyişi üzerinde hakim olamaması
genel müdür ile koordineli çalışma isteğinin olmaması ve bilgi akışının yapılmaması, firmalarla iyi ilişkilerin oluşturulamaması ve güvenin sağlanamamasıdır.

Bilgi çağında halen otellerde mali sistemin güçlü, faydalı, sistematik, pratik ve şeffaf olmasının sağlanamaması kabul edilebilir bir durum değildir.

Muhasebe departmanı işin tabiatı gereği hep maliyetlerin kısılmasından yanadır. Buna karşılık satış-ön büro-f&b - housekeeping departmanları hizmet kalitesini ve gelirleri artırmaya odaklanır. Genel müdür bu iki farklı işlevi üstlenen departmanları koordine etmek durumundadır. Muhasebe departmanı tesisin marka olma yolunda yapacağı tanıtım masraflarını ve yüksek fiyattan düşük doluluğu kabullenerek oda satış fiyatının indirilmemesi konusunda direnmeye karşı çıkar, genel müdür ve operasyonu eleştirir.

Otellerimizde genel müdür büyük sorumluluk alan ve her şeyden sorumlu tutulan kişidir.

Genel müdür şayet muhasebe-finans-cost-ratio'lar-mali analizler-mali kıyaslama raporları ve işleyişten uzak ise Türkiye gibi turizmden hemen olumsuz olarak en çok etkilenen sektörde başarılı olamaz. Bir genel müdür mutlaka bazı alanlarda yetersiz, donanımsız olabilir. Örneğin eğitimde, liderlikte, yöneticilikte, takım olmada, gelir yönetiminde, gider yönetiminde, satış'ta, f&b'de, ön büro'da, tanıtım'da eksiklikleri olacaktır. Her genel müdürün yönetim tarzı, mali beklentileri ve analitik yapısının farklı olması da doğaldır.

Genel müdür kalem kalem tüm departmanların maliyetlerini rapor olarak izleyebilmelidir. Cost control; bir tesiste gelir ve giderlerin her kaleminde ve aşamasında, her işlemin proses ve personel analizinde baştan sona kadar kontrollerin yapılarak, aksaklıkların-kaçakların-sistemsizliğin, yanlış uygulamaların, denetimsizliğin, ihmalin, zaman ve maddi kaybın, prosedür ve politikaların oluşturduğu sistemle işin ve görevin tanımlanması ve raporlama disiplini ile izlenmesi sonucu oto kontrollü kurumsal yapının oluşturulup,bunun neticesinde profesyonellik, uzmanlık, bilgi birikimi ile sürekli iyileştirmelerin ve toplam verimliliğin artırılması işlevidir.

Bu nedenlerle muhasebede verimliliği sağlamak için bütçe, kalite denetimi, kayıtlar, muhasebe prosedür ve standartları, işlemlerin doğruluğu, iş tanımlamaları ve yetki-görev dağılımı gibi iç kontrol yöntemlerinin etkin ve sürekli yapılması gereklidir.

Otelin toplam gelirler ve toplam giderleri arasında ilişkiyi gösteren kara geçiş analizi ve başa baş noktasının tespiti, bütçenin sürekli kıyaslanması, operasyon bütçesinden sonra nakit bütçenin çıkarılması, finansal ve faaliyet tablolarının karşılaştırılması gerekmektedir. İşletmenin swot analizinden sonra ileriye bakışını açıkça ortaya koyan bütçeler genel müdürlerin sorumluluğunda birinci derecede sorumlu kişilerle çeşitli istatistiki ve mali analizler ortaya konarak oluşturulmalıdır.

Otelcilikte projelendirme, inşaat ve işletme aşamalarında otel mühendisliği ve otel teknolojisi cost control'ü harekete geçirir. Otellerin mimari projelerinin yapımında tüm teknik alanların ve donanımların ince hesabı, en uygun konumlarının belirlenmesinde tecrübeli otelcilerin istihdam edilmesi durumunda fonksiyonel olmayan ve yeniden yapılması çok pahalıya mal olacak gereksiz maliyetlerden kurtulmak mümkün olmaktadır.

Dolayısıyla cost control otelin yatırım maliyetinden oda satış rakamına, personel maaşından reklam maliyetine, jet-ski kiralama ücretinden fuar maliyetlerine, animasyon programlarından kullanılacak kartuj sayısına kadar tüm gelir ve gider kalemlerinde aktif ve etkin olmalıdır.

Özellikle her şey dahil konseptinin genişleyerek uygulanmakta olduğu tesislerde yatak arzının talepten fazla olması nedeniyle satış fiyatlarının nispi olarak azaldığı, kar marjının sürekli düştüğü, otelciliğin cazibesini yitirdiği, rekabetin ve maliyetlerin bu denli artıp hayati önem kazandığı günümüzde gelir ve gider maliyetleri bir anda en öne geçmiş ve işletmelerin öncelikle odaklaştığı yönetim konusu olmuştur.

Aslında maliyetleri aşağı çekmekle birlikte satış fiyatlarını artırmak için de çalışmalar yapılmalıdır. Zira gereksiz ve israf olan maliyetlerin dışındaki olması gereken maliyetlerin aşırı aşağıya çekilmek istenmesi ile kalitenin düşmesi sonucu misafir memnuniyetsizliği gündeme gelecektir.

Her ay sonu işletmenin kendine göre düzenlediği ve merakla beklenen cost raporunda maliyetlerin beklenenden yüksek çıkması kadar düşük çıkması da sorun yaratır. Cost raporu müteakip ayın 1.haftasında hazırlandıktan sonra sıra birkaç gün de faaliyet raporunun hazırlanmasına gelir ki, müteakip ay yarılanır, yorumlamalar, öneriler, alınan kararlar derken bir ay daha geçer.

Mevcut otel işletim sistemi aracılığıyla otelin tüm gelirleri outlet bazında günlük sisteme işlenmekte, bugün-bu ay-bu yıl olarak kümülatif sonuçlar görülmektedir.
Burada önemli olan bu charge edilen gelirlerin tamamının zamanında tahsil edilmesidir. Gelire karşın gider kısmında ise farklı programlar ve işletim sisteminin farklı sonuçlarının sistematik olarak entegre edilememesidir. Sistemde giderler genelde ay sonunda belli olmakta, raporlanması da en az 8 - 10 gün daha zaman almaktadır. İşte mevcut muhasebe ve işletim sisteminde sorun budur. Giderler de gelirler gibi günlük sisteme girmeli ve her ikisi de mukayese edilebilmelidir. Buna uygun işletim sistemleri ve programları artık hayata geçirilmelidir. Genel müdürlerin tesise hakimiyetlerini engelleyen ve onların sık sık iş değiştirmelerine en önemli neden bu bilgi ve sistem eksikliğidir.

Günümüzde otellerde kullanılan bu otel işletim sistemlerini karşılaştırdığımızda her birinin tesisin konseptine göre farklı avantajları ve dezavantajları olduğu görülecektir. Her departman müdürü bu farklı sistemleri kendi branşlarındaki verimliliğine göre değerlendirmekte ve tercih etmektedir.Teknik servis'ten stok'a, g&r'den spa programına kadar değişik modülleri olan bu programlar genelde ön büro konusunda daha teferruatlıdır. Ancak bu programların muhasebe ile entegrasyonunda sorunlar yaşandığı, bundan dolayı salt muhasebe programları ile entegre oldukları da bilinmektedir. Önemli olan işletim sistemi firmasının sektörün sorun ve isteklerine yerinde ve zamanında uygun program desteği ve teknik destek vermesidir.

Günlük gelir raporunda oda gelirleri, pansiyon gelirleri, her bir outletten sağlanan yiyecek ve içecek gelirleri, tüm aktivite ve hizmet gelirleri, faaliyet dışı ve kira gelirleri, olağan dışı gelirler günlük-aylık ve yıllık olarak kümülatif toplanmaktadır. Bu gelirler oda başı ve kişi başı olarak da raporlanabilmektedir. Ayrıca milliyetlere göre, acentelere göre, oda tipine göre geceleme istatistikleri bu sistemin altında görülmektedir. Bu gelir kalemlerinin hangi odadan ve hangi outletten hangi saatte gerçekleştiği, ne kadar süre içerisinde oluştuğu analiz edilebilmektedir.

Gelişmiş raporlama teknikleri, esnek rapor ve analizler, departmanlar arasında hiyerarşik yapıda iletişim ve iş paylaşımı yönetim modüllerine sahip olan otel işletim sistemleri artık manager mobile sistemi ile genel müdürün uzaktan bile sisteme girmesini mümkün kılmaktadır. Ancak bu işletim firmaları yeni mali sistemin başarılı olması için muhasebe programlarında daha güçlü, sorunsuz entegrasyonlar sağlamalıdırlar.

Yeni mali sistemin oluşturulması çok önemlidir. Her genel müdür branşına ve birikimine uygun konularda daha fazla bilgilidir ve o konularda raporlara, analizlere ağırlık vermektedir. Oysa otelcilikte personel, teknik servis, housekeeping gibi departmanlarda çok önemlidir. Buradaki maliyetler ve giderler günlük görülebilmelidir.

Yeni mali sistem önceden iyi planlanmalı, hesap planlarına, işletmenin konseptine, işletmenin yönetim anlayışına uyum sağlamalıdır.

Günlük gelir ve gideri ortaya koyan yeni tutarlı bir işletim sistemine büyük gereksinim vardır. Otelin her gün açık kalmasının maliyeti bu sistemle Sabit giderler ve değişken giderler günlük olarak görülecektir.

Günlük giderlerde neler olmalıdır: Yiyecek-içecek giderleri(depodan çekilen ve kullanılan malzeme), personel ücretleri, personel sigorta –kesintiler ve vergiler tutarı, lojman- servis- kıyafet- iaşe giderleri, zaiyat giderleri, araç yakıt giderleri, temizlik malzeme giderleri, müşteri buklet malzeme giderleri, çamaşırhane giderleri, kırtasiye ve basılı evrak giderleri, çeşitli vergiler tutarı, reklam giderleri, enerji giderleri(su-elektrik-gaz-mazot), havuz kimyasalları giderleri, haberleşme giderleri, pazarlama giderleri, bakım onarım giderleri, genel yönetim giderleri, amortisman giderleri, yenileme giderleri, finansman giderleri, olağan dışı giderler, kira giderleri vs.

Otel gelirleri gün içinde otelin işletim sistemine işlendiği gibi giderlerde işlenmelidir. İşletim sistemlerinde bazı giderler günlük işlense de yiyecek-içecek-enerji-personel gibi giderler aylık bazda raporlanması günlük sisteme işleyişi engellemiştir. Outsourcing yapan firmalar günlük yiyecek- içecek- enerji giderlerini günlük takip etmektedirler. Bunları da sisteme dahil ettiğimizde yönetici her şeye daha fazla hakim olacak, başkalarından bilgi almak için zaman kaybetmeyecek, ay sonunu ay sonunda da müteakip ayda 5-10 gün raporları beklemeyecektir. Ay sonunda veya haftalık sistematik sayım ve işlemlerde günlük oluşabilecek farklar adjustment (ayarlama-düzeltme) yapılabilecektir. Kaldı ki normal işletim sisteminde bile gün kapanışından sonra çok gerekli görüldüğünde gün geri alınmakta ve değişiklik yapılmakta veya adjustment yapılmaktadır.

Giderler de gelirlerde olduğu gibi oda başına, kişi başına gibi değişik parametreler ve ratio'larla yetkililere büyük açılım sağlayacaktır.

Böylece genel müdür, mali işler müdürünün tüm işlemlerine vakıf olacak, en azından sorgulamasını daha isabetli yapacaktır.

Mali alt yapının sağlamlaştırılması ve genel müdürü süratle ve sağlıklı bir şekilde destekleyebilecek bir şekle dönüştürülmesi gerekmektedir.

Yeni mali sistem (komple mali işletim sistemi) otel işletim sistemleri yapan firma yetkilileri - otel mali müşavirleri - maliye yetkilileri, genel müdürler ve departman müdürleri tarafından detaylı olarak programlanmalı ve denemelerden sonra sisteme uyarlanmalıdır. Yeni mali işletim sisteminin resmen uygulanabilmesi için özellikle giderlerin faturalandırılmadan sisteme günlük işlenmesinin mali yönden yasal sıkıntıları ve ceza işlemi ile karşılaşılmaması için formüller ve yöntemler geliştirilmelidir.

Sezonun başlaması ile yoğun tempolu işte soluk almayan otel yöneticileri sezon öncesinde otelin başa baş noktasını, swot analizini, bütçesini, iş planlarını detaylı yapmalı ve yeni mali sisteme tüm bu verileri girmek zorunda kalmalıdırlar. Aksi halde yeni mali sistem devreye girmemelidir. Nasıl ki otel işletim sistemlerinde acente kontrat bilgileri, fiyatları, periyotları, çocuk yaşları, ödeme şekilleri vs. zamanında girmezse check-in yapılamıyor ve fiyat basılamıyorsa bütçeler, hedeflenen ratio'lar sisteme girilmek zorunda kalmalıdır.

Mevcut ön büro işletim sistemlerinde gece night auditor günün tüm işlemlerini bitirmeden ve sorgulamaları kontrol etmeden, işlemeden günü kapatamadığı gibi her departmanın gün kapanış işlemleri girilmeden gün kapatılması mümkün olmamalıdır.
Böylece her departman yetkilisi günlük olarak kendi işlemlerini ve rakamsal değerlerini bilecek, günlük-haftalık-aylık bütçesi ile karşılaştıracak, kaçak gibi göze batan değerlerle karşılaştığında anında haberdar olacak ve nedenlerini araştırabilecektir.

Dünya'da eşi olmayan, otelciliği ayağa kaldıracak ve bu kadar geniş kapsamlı bir işletim sisteminin bulunmadığı yeni mali sistemde, ''daily manager report'' (Günlük Müdür Raporu)nda detaylı gelirler (kişi başı - oda başı - bu gün - bu ay - bu yıl) dışında günlük nakit akış tablosu - kasa/banka mevcudu - günlük depolar tutarı - günlük personel sayısı ve ücret tutarı - günlük enerji masraf tutarı - günlük bakım onarım tutarı - günlük borçlulardan tahsilat tutarı ve kalan alacaklar tutarı - günlük ödemeler tutarı ve kalan borç tutarı - günlük toplam alımlar tutarı - günlük deporlardan çekimler tutarı - günlük havuz kimyasalları kullanım tutarı - günlük giderlerin kasa çıkış tutarı - günlük gelir ve gider toplamları ile fark tutarı - bu bilgilerden oluşan günlük cost raporu ve tutarı - günlük faaliyet raporu - günlük mizan - günlük bilanço oluşturulacaktır.

Bütün bu gelir ve giderler ile mali hareketlerden tüketim-üretim-gelir-satış-personel planlaması-verimlilik-teknik gibi konularda operasyonun kalitesi, başarısı, karlılığı ve standartlarının beklenen değerlerini ortaya koyan bütçelenmiş sistematik günlük ratio'lar ve raporlamalar oluşturulacak ve yeni mali bir tabloda gelir ve giderler anlaşılabilir şekilde formüle edilecektir.

Yeni mali sistemde stoklu ve mal çekimi yapılıp aynı gün tamamı tüketilmeyen departmanlarda standart reçeteler, tüketici sayısı bilgileri ile ve outsourcing firmalarının özellikle yiyecek-içecek-enerji tüketimi konularında uyguladığı tekniklerle kullanılmayan mal çekimleri düşülerek ortaya çıkan net maliyet sisteme işlenmelidir.



Okuyucu Yorumları
 Turizm kurtlarını sevmeyen turizmci3.6.2009 - 14:15
 kurtlar elbette herşeyin kayıt altında olmasını, raporlanmasını sevmez. Ancak, işin en komiği bazı patronlar " Çalıyor, ama bana da kazandırıyor " diyerek, böyle kişilere göz yumuyorlar.

 reg2.4.2009 - 14:27
 hangi yatırımcı söylediğiniz anlamda bilişime para harcıyor ki? oda ve yatak hesabı yapar gibi her otel yatırımının olmazsa olmaz bilişim payı ayrılmalı ve bunu yönetebilecek kişiler gm olarak seçilip işin başına koyulmalı. zira buna ayırmayanlar kadar ayırtmayan gmlerde oldukça fazla sektörümüzde....

 Levent Atılmış25.3.2009 - 16:40
 İzzettin bey,bahsettiğiniz günlük gelirlere olduğu gibi,günlük giderlerede ulaşılabilmeli sözünüze katılıyorum.Fakat bu sorun yaklaşık 12-13 yıl önce çözüldü ama şuan uygulanan paket programlarla değil.Sistemin kendi içindeki Günlük Maliyet Raporları ile bahsetmiş olduğunuz o tüm giderler aylık bazda %5-7 sapma ile güncel takip edilebiliyor.Çok güzel uygulayan oteller var.Hiç ay sonunu beklemeden gerekli tüm önlemleri alabilirsiniz.Önemli olan hangi veri nerede kullanılacak,nasıl işlenecek ve amaçı ne olacak.Bir çok otelde maliyet raporları hemen hemen aynı gider kalemleri ile ilgilidir.Sadece tabloların şekli değişiktir.Bahsetmiş olduğunuz yeni bir yazılım ne yazık ki uygulanamaz çünkü yürürlükteki mevzuatlar buna müsait değil.Gider kalemleri ile ilgili bir faturayı aynı gün temin edemezsiniz.Öyle gider kalemidir ki faturayı temin etseniz dahi günlük maliyete koyamazsınız sebebi o gider o ayı veya diğer ayıda etkiler.Bunun gibi çok örnek bulunur.Uniform sistem Türk otelcilik sistemine tam adaptasyonu yapılamamıştır.Nedeni basit,genlerimizde olan kolaycılıktır.Kopyacılıktır.Bir Mali İşler Müdürü eğer isterse ve donanımı yeterli ise sizin istediğinizi gerçekleştirir.Hemen hemen işletmenin tüm verileri kendisindedir.Önemli olan ne yapacağını ve yönetimin ne istediğini bilmesidir.Biraz zaman alır ama olur.Yeterki istesin.

 Adnan Soner14.3.2009 - 13:20
 Bu güzel yazınız için teşekkür ederim. Tüm otel müdürlerinin şeffaf bir yönetim gösterip tüm departmanların gelir ve giderlerini,sayım sonuçlarını,özellikle zayi oranlarını görmek,performans değerlendirmesi,maliyet çalışmaları yapmak,hangi departmanın hangi ay daha başarılı ve bütçesi düzenli olduğunu görmek,çalışanın dahil herkesin görme hakkı olduğunu düşünüyorum. Her yıl milyonlarca malzeme alınıyor ama sezon sonu çıkışlar başlayınca zimmetler göz ardı ediliyor ve işletmeye yüklü bir maliyet biniyor buda işletme müdürünün geleceğini etkiliyor. Genel müdüründe şeffaf bir rapor elde etmesi,yönetim bütçelerini hazırlarken daha geniş tutması,tüm çalışlara daha iyi bir yaşam için sürekli iş hakkı sunmasını kim istemezki. İşletme sahibininde gelir-giderlerini görmesi yatırımlarına bu yönde karar vermesi daha isabetli olacaktır. Sürekli iş imkanı ve çalışanı olmak için elbirliği ile taşın altına elimizi koymaya geç kalmadık mı? Krizi bahane etmeyen,istihdamı artıran,turizmi 12 aya yayabilen işletmelere hayırlı sezonlar dilerim.

 Orhan KARAKAYA11.11.2008 - 15:43
 Sn Murat KARAHAN yazımı kullandığınızdan dolayı teşekkür ederim. Saygılarımla, Sevgilerimle

 Murat KARAHAN6.11.2008 - 13:12
 Dinleme Zahmetinde Bulunmayanlar, İş Yaptırma Lüksüne de Sahip Olamazlar… C U M A Y A Z I L A R I K o n u ; Uniform Sistem Üzerine Raporlar ihtiyaçtan doğar, önemli olan ihtiyaçlarımızın ilk önce ne olduğunu belirlemek ve bunu belirlerken kendi ütopyalarımızdan uzak, kendimizin anlamasın dan öteye gitmeyen raporlamaların dışında, rapor okuma sistemi olmayan üçüncü şahıslarında, ilk bakışta anlayabilmesi, uluslar arası standartlara yakın ölçüde rapor ve rapor tekniği geliştirmek olmalıdır. Turizm sektörüne sıradan, hatta vasatın altında raporlama sistemsizliği oluşmuştur. Buda uluslar arası raporlama sistemi olan uniform sistemi öğrenmemek inadımızdan kaynaklandığı her platformda karşımıza çıkmaktadır. İşletmede kurumsallaşmanın en önemli atılımlardan biri olarak kabul edilen uniform sistemi kurmamak, ben bilirim mantığını, yönetim kurulu veya patron her şeyi görmesin, alışmasın, alışırsa ister mantığı maalesef bizi bugünkü durumlara getirmiştir. Rapor nedir ? diye sormak gerekiyor, soralım mı kendimize ve birazda gülelim. a) Boşlukları doldur b) Raporlarımız sistemden otomatik olarak çıkıyor, kontrole gerek yok c) Kahretsin yine rapor günü geldi çattı d) Giderler fazla çıktı, tüketimleri tekrar stoklara kaydıralım e) Böyle rapor olur mu, sadeleştirmek lazım f) Oda doluluklarını gösterelim, yatak doluluğunu karnımızdan söyleriz, raporda göstermeye gerek yok g) Dostlar alışverişte, yönetim çalışıyor desin diye hazırlanan kağıt birikintileri h) Allah kahretsin bu rakamları patrona nasıl sunacağız. Vs,vs,vs… Daha nice trajikomik sebeplerle rapor sistemsizliği oluşmuş durumdadır. Sonra bir başka problem daha ortaya çıkar, düzgün giden veya oluşturulmaya çalışılan, geliştirilmeye çalışılan sistemler, bir başka çok bilen yöneticinin gelmesiyle; Aman ne gerek var bunlara, bunca kağıt masrafına diyerek hali hazırdaki sisteminde yok edilmesini sağlar… Hotel Yatırımcıları, rapor sisteminin ne olacağı konusunda kendi kafalarında bir resim oluşturmadılar, maalesef başkalarından görmediler ve öğrenmediler. Buda kötü yöneticilerin işine geldi. Salla başını, al maaşını sistemi artık iyiden iyiye sektörümüze yerleşti. Asıl komik olanı da bu kötü ve bilinçsiz sistem kötü yöneticileri vazgeçilmez yaptı… Sonra mı ne oldu, Patronlar, 1.500.- YTL’na Muhasebe Müdürü, 2.500.- YTL.’na Genel Müdür çalıştırır oldular. Hotellerde uniform sistemin kurulmamasından, kurdurulmamasından ötürü, ayda yalnızca satınalmadan ve ürün maliyetlerinden edilen zararlar yüzlerce bin liradan oluştuğu bir defa bakıldığında bile göze çarpmaktadır. Çoğu patron ve/veya üst düzey yönetici, uniform sisteme geçelim dendiğinde, sistem mi, sistem benim oda benim kafamda dediğine çoğumuz şahit olmuşuzdur. Hotel Yatırımcıları, ilk önce turizm konusunda önemli olan uniform sistemi oluşturmadan otel yapmasınlar ve işletmesinler!... Buna bu gün bile geç kalınmadı hemen bugün altyapılarını oluştursunlar ve su üstüne yazı yazan yöneticiler ile değil, gerçekten önemli projelere imza atan yöneticiler ile çalışsınlar. Bu yöneticilerinde sayısı maalesef ülkemizde de çok az denecek sayıdadır… Kurulamayan sistem, her gün yatırımcıya zarar Kurulamayan sistem, her gün bilinçsiz üretim ve tüketim Kurulamayan sistem, her gün sistemsiz global bir düzenin oluşumu Kurulamayan sistem, her gün sistem için çalışan yöneticilerin yok olması demektir… Saygılarımla Murat KARAHAN

 zekeriya beyaz30.10.2008 - 22:34
 çok güzel olmuş elinize sağlık

 Tarık Çakır27.10.2008 - 15:29
 Buna yakın bu planlamayı yakalamış bir sistemi biz 2000 yılından beri zaten uyguluyoruz. Bilgi almak isterseniz Adana seyhan oteli Lahir Baran SMMM Tarık Çakır

 yücel.kaya11.9.2008 - 13:24
 Şuan otellerde kullanılan programların % 70 inde gelir ve gider kontrolleri çok iyi derecede tasarlanmış, fakat kullanabillen kişi sayısı % 1

 Yücel Kaya11.9.2008 - 13:20
 Herşeyde maliyetler çok düşünüldüğü gibi muhasebe departmanında çalışanların maaşları göz önüne alınarak, düşük maaşlı, daha az bilgili, kalifiyesiz eleman alınır ve sezon sonunda hadi kardeşim seninle işimiz bitti denilip veya çalışacaksan yarım maaş veririm diye bir sistem öne sürülürse, bu sektörde daha çok kayıplar olur.

 cengiz ökten18.8.2008 - 16:25
 katma değerinde de bir maliyeti var.Ve bu mali sistemde onun da güncelleşmiş kaydı ve takibi gerekir.

 HALUK SÜNGÜ13.8.2008 - 19:6
 Mükemmel ötesi bir izah. Yazınızda esasen benim değişik bakış açımdan olsa gerek Turizmimizin nerede oldugunun izahı bence... Kalifiyeli personel bulamama, kalifiyeli yönetici bulamama...ve bundan kaynaklanan sorunlar... Fakat önce tesislerimizin hizmet kalitesi ve misafir kalitesini arttırma yönünde Ülke çapında bir çalışma yapılması gerekmezmi... Öncelikle bu konuyu açsak ve tartışsak ve sonuca ulaşırsak yazınızda belirtiginiz sorunlar, problemler ve aksilikler otomatikman olmayacaktır Çünkü şu anda herşey maliyet mliyet maliyet gözü ile bakıyoruz. Sn. Doç.Dr. A. Serra Özbaşarında belirttiği gibi, Turizm artık maliyet yerine katma değer yaratacak işlerle ilgilenmeli. Algılanmayan sorunun çözümü olmaz. Diyerek çok güzel bir kapanış yapmış. Saygılarımla...

 Emre Akçalı26.6.2008 - 21:53
 Sayın İzettin Bey, Yazdıklarınızı okudum ve ilk defa bir Otel müdürünün bu konulara ilgi gösterdiğini duydum desem yalan olmaz herhalde. Öncelikle bizim otelcilik anlayışımızı değiştirmemiz gerekir diye düşünüyorum . Çünkü şu anda mevcut olan her şey dahil sistemin ülkemize hiç bir şey kazandırdığından emin değilim. Hem ülke imajımıza zarar verdiğini düşünmekteyim. Söylemiş olduğunuz sistemlere gelince hepsi bu teknolojik gelişmeler çerçevesinde yapılabilecek şeyler . Ancak burada insan faktörü çok önemli . Otel sahipleri binalara plajlara mefruşata yatırım yaparken insan kaynaklarına ve teknoloji gelişmeler yatırım yapmayı her zaman masraf olarak görürler. Özellikle güney otellerinin muhasebe departmanlarında çalışan arkadaşlarımız (hepsini kastetmiyorum) alaylı olup yani önbüro kökenli yada patronun yada müdürün tanıdığı olan insanlardır. Bende daha önce güneyde çalıştığım için biliyorum. Muhasebe müdürü genellikle patronun en yakınıdır ve bu yüzdende bazen otelde genel müdürden bile daha forsludur. Sizinde dediğiniz gibi önbüro satış ve genel müdürler satış odaklı oldukalrı için işin maliyet yönünü çoğu zaman düşünmezler. Boşuna yapılan reklam çalışmalarına ve yurt dışı gezilere tonlarca para harcanırken maliyet analizlerine yapmak için gereken teknolojik ve insan kaynakalrına yatırım yapmayı hiç düşünülmez. Oysa günümüzde çok iyi organize olmuş bilgili bir İnsan kaynakları müdürü personel müdürü demiyorum çünkü çok farklı kavramlar oteli nitelikli iş gücü bakımından rahat ettirirki buda yatırım yapacağınız teknolojik yatırımın geri dönmesini sağlar.

 Turizmi Artık Sevmeyen Turizmci24.6.2008 - 12:5
 İzzettin Bey, Sistem adına yapılan her çalışma saygındır. Yalnız bu sistemleri Kurtlar sevmez AMAN NE GEREK var diyerek tecavüz ederler bilgiye , tercübeye. Çünkü Kurtlar puslu havayı severler. NİCE KURTLAR BU SİSTEMSİZLİK İÇERİSİNDE TURİZM DUAYENİ OLDULAR, PATRONLARIN KURTARICISI OLDULAR....... SİZ BİR GENEL MÜDÜR OLARAK MALİ SİSTEMLER ÜZERİNDE KAFA YORMANIZ HAKİKATTEN ÇOK ONURLU BİR ŞEY........ TABİ BİRDE OTEL SAHİPLERİ bunları BİR ANLASA, ÇÜRÜKLERE PRİM VERMEMEYİ BİR ÖĞRENSELER........ NİCE VERİMLİ İNSANI YOK ETTİ SİSTEMSİZLİK....... HEP KURTLAR YAŞADI BU PİYASADA...... UMARIM BUNDAN BÖYLE SİSTEMLERE İTİBAR EDİLİR, SAHİP ÇIKILIR.....

 Korhan Oymak20.6.2008 - 17:41
 Tüm sorunların çözümü otellerin bütün bölümlerinde çalışan personelin profesyonelliği ile doğru orantılıdır.Bilgisayar proğramları bir araçtır.

 Turgay GENÇ7.6.2008 - 20:16
 Sayın İzzetin Bey, Bir çoğumuzun göz ardı ettiği,işletmeler için hayati önem taşıyan konulara değinmişsiniz.Eğer bu sistem geliştirilir ve disiplin altında,sistemli bir şekilde uygulanırsa bir çok olumsuzluk işletmeler açısından korkulu rüya olmaktan çıkacaktır.Mevut İşletmelerin bir çoğu mali disiplini sürdüremedikleri ve doğru veri akışını sağlayamadıkları için büyük sorunlar ile karşılaşmaktadırlar. Elinize kolunuza sağlık. Turgay GENÇ

 Adnan Şişman7.6.2008 - 1:54
 İzzettin bey sanıyorum beni yanlış anladınız ya da ben ilk yorumumda ifade edemedim. Şunu demek istiyorum. Dünyanın en güzel programlarına (muhasebe, stok,ön büro vs.) sahip olsanız bile kötü bir muhasebe ve finans sisteminiz olabilir ve dolayısıyle sistem (sistemden kastım bahsedilen programlar değildir.) yönetimi desteklemeyebilir... Neticede -bilgisayar programlarının hesapların izlenmesinde yardımcı olduğu- mali sistemleri yapan/kuran/oluşturan/tasarlayan da bir insandır. Bir oteldeki mali sistemin başarısı onu meydana getiren kişinin ne derece usta olduğuyla çok alakalıdır. Şayet muhasebe (ki başlı başına müsbet bir bilimdir aynı zamanda hangi hasapların izlenmesi gerektiği konusunda engin tecrübe ve muhakeme kabiliyeti gerektirir) tekniğini iyi kullanıyor ise onu (diğer özelliklerinin yanında) mükemmel bir kontrol aracı olarak kullanabilir... Şu an Çeşme'de beş yıldızlı bir otelin mali yapısını tasarlıyorum. Tabiki statükocu bir şekilde canımın istediği gibi yapmıyorum... Oto kontrolü göz ardı etmeden, tamamiyle Genel Müdürün istek ve beklentilerine uygun bir muhasebe ve finans sistemi oluşturuyorum. Çünkü Genel Müdür ya da Departman Müdürlerinin her an her yerde olması mümkün değildir. Yani bunu muhasebeyi bir araç olarak kullanarak gerçekleştriyorum. Bunun için yazılım değişiklikleri gerekiyor ise o değişiklikleri de yazılımcı firmanın yetkilileri ile görüşerek hallediyoruz ki oluşturulacak düzende bize azami olarak yardımcı olsunlar... Her şey dahil, BB,HB,FB vs. gibi her türlü oda satışının market segmentleri bazında gelirlerinin tahakkuk edildiği bir otelde, özellikle yiyecek içecek satış maliyetlerini; açık büfe pansiyon, herşeydahil, ekstra, ödenmez ve ikram, comp vs. ve ürün kalemleri (adet, maliyet,satış ve % olarak) ve satıldığı ünite bazında ve günlük olarak genel müdürün önüne koyulması, oluşturmakta olduğum sistemin sadece çok küçük bir parçası... Bu konuda size de seve seve yardımcı olmayı isterdim doğrusu. Çünkü biraz yıpratıcı olsada bu benim işim. Sevgi ve saygılarımla www.adnansisman.com

 Doç. Dr. A. Sera Özbaşar5.6.2008 - 18:31
 Bu kadar uzun uzadıya anlatılan konuları komprime olarak bir paket programla anlatan, stratejik düşünmeyi öğreten eşi enderi olmayan % 100 uygulamalı bir simülasyonu (bizzat yöneticiyi işin içine katarak ve göstererek anlatımı) kaç yıldır otel işletmeci ve yöneticilerine sunduk ama ne hikmetse baş parmak kuralı ile yönetmek ve arkasından feryad etmek alışkanlığı sürdürülüyor. Turizm artık maliyet yerine katma değer yaratacak işlerle ilgilenmeli. Algılanmayan sorunun çözümü olmaz. Saygılarımla.

 Ercan İNCİ4.6.2008 - 15:54
 İzzettin Bey'in sorunlarla ilgili tespitleri son derece yerindedir ve sektördeki işletmelerin hemen tamamında benzer sorunlarla karşılaşılmaktadır.Fakat Mevcut paket programların bir çoğu bu kadar detaylı olmasa bile birçok veriyi bize sağlayabilecek durumdadır ve artık yeni programlar geliştirmeye daha açıktır. Benim dikkat çekmek istediğim nokta; bütün ihtiyaçları karşılayacak bir paket program yazılmış olsa bile, programı kullacak olan personelin çok önemli olduğudur.İlgili noktalarda kalifiye personel istihdam edilmeli, eğitimleri verilmeli ve önemli oldukları hissettirilmelidir. Mal kabulün, tesellümün, stok takibinin yapılarak maliyetlerin sağlıklı çıkartılmasında en önemli departmanlardan birisi olan ve muhasebe sistemi içinde adeta bir sıçrama tahtası niteliği taşıyan Depo personeline birçok tesiste HAMAL gözüyle bakılmaktadır. Halbuki bütün sistemlerde kullanılan veriler ilgili personelin yaptığı kayıtlar sonucunda ortaya çıkmaktadır. Ayrıca böyle bir sistemin kurulup işletilebilmesi için sadece Mali işler departmanı veya Genel müdürün değil ilgili tüm departman yöneticilerinin yaklaşımlarının aynı olması ve katkı sağlamaları gerekir. Maliyetlerin günlük olarak çıkartılabilmesi için tesiste bulunan altyapının (yine özellikle depoların) yeterliliğide çok önemlidir. Saygılarımla.

 MALİ MÜŞAVİR4.6.2008 - 8:47
 Değişmeyen tek şey değişimdir.Her gün yeni bir Avrupa Birliği uyum yasası ülkemizde uygulamaya geçirtiliyor ses yok.İzzettin beyin projeside bir gün AB tarafından otellerimize yüklü bir fatura karşılığı dayatılırsa şaşmayın.

 İzzettin Yurtsever4.6.2008 - 0:26
 Değerli katılımcılar, öncelikle hepinizin farklı açılardan konuya bakışınızı ve yorumlarınızı saygıyla karşıladığımı ve aldığım telefon görüşmelerinde önerdiğim sistemin kurulabileceğinin tarafıma bildirildiğini bilmenizi isterim.Düşünün direksiyondasınız sağınızda detaylı ve kesin olan somut günlük gelir aynası solunuzda ay sonunda bile size ulaşmasının mümkün olmadığı ancak kabaca tahmin edebileceğiniz soyut aylık gider aynası. Bu durumda sizi sollayanları ancak dikiz aynasından hep geriye bakarak(geçmiş aylara) direksiyona ne kadar hakim olabilirsiniz? Yazımda muhasebe ve finans sistemindeki aksaklık ve sorunların sadece mevcut mali işletim sistemlerine değil, aynı zamanda personelin niteliğine dayandığı açıkça belirtilmiştir.Personelin niteliğini ve verimliliğini sistemle artırabiliriz.Sistem insanın yükünü azaltıp başka işlemlere zaman ayırmasını sağlar.Sistemleri kurmak amaç, kurulan sistem araçtır. Yeni sistemler tecrübelere dayanarak hata ve kayıpları minimize ederek aksaklık ve sorunları gidermek için kurulur.Yeni sistemde belirttiğim ratio'lar ve raporlamalar kazancın artırılmasına ışık tutacaktır.olacaktır.Keza ''işletim programları tek başına bir şey değildir - sadece yardımcıdır - program ustasının marifetidir - özel yazılıma ihtiyaç yok - yeniden yapılanma yeni programla değil, mevcut programla olur''sözleri de konuya statükocu-ön yargılı - klasik yönetim anlayışı yönünden bakışın tezahürü değilmidir?Örneğin büyük bir otelde ön büro elemanları odaları bilgisayardan değilde geçmiş tecrübelerine güvenerek ve de ekonomik olsun diye çarşaf veya rack sisteminden takip etmeye kalkarsa ne zaman açısından, ne çağdaş otelcilik açısından ne de verimlilik açısından işin altından kalkabilirler mi? Yeniden yapılanma kavramı mevcut yapıya yenilikler ilave edilmesiyle artık önüne yeni sıfatını alan bir yapıya ve özelliğe kavuşur. Önerdiğim sistemin özellikle açık büfelerin yoğun olduğu herşey dahil sisteminde yiyecek-içecek açısından uygulanması zordur ama imkansız değildir.Barkod sistemi ile de yiyecek-içecek tüketim hareketlerinin kontrolü kolaylaşır. Seçkin otellerin oda minibarında yerinden kaldırdığınız,tükettiğiniz kodlanmış her şişe içeceğin bedeli ön bürodaki işletim sisteminde anında hesabınıza charge edilebilmektedir. Keza enerji gibi tüketimlerde akıllı bina sisteminde otomasyona dahil edilebilir ve sistem otomatik olarak tüketimleri çarpanları ile kaydedebilir. Günümüzde bazı işletmeler mali sistemde düşündükleri değişiklikleri güvenli veri tabanı olmayan excel de yapmışlar ancak belli süre sonra bundan netice alamadıklarından yeni sistemlere gereksinim vardır. Gün gelip hep birlikte benim bile düşündüğümden daha detaylı program ve işletim sistemlerini birlikte kullanıyor olmak dileğiyle saygılar sunarım.

 Zekeriya Budak3.6.2008 - 19:10
 Oturmuş ince ince düşünmüşsünüz-kafanızı yormuşsunuz sevgili müdür bey.Esasında sizde takdir edersinizki bizim piyasada bir defa yiyecek içecek yöneticileri sizin önerdiğiniz günlük sayımlarla uğraşmazlar.Ay sonunu bekleyin görün ne olacak yani derler benden söylemesi.

 S.FIRAT ÇELİK3.6.2008 - 19:3
 Bahsettiğiniz yeni mali sisteme yakın bir işletim sistemi mutlaka bir gün yapılacaktır umarım. Lakin gene de genel müdürlerin temel bilgi seviyeleri onların elini ne kadar güçlendirir bilinmez.sn İzzettin bey sakın unutmayın bizim milletimiz her gün bu verileri bir bahane uydurup girmezler hatta sistemi çökertirler bile.Adamların başına iş çıkartır sizin projeniz...

 vural kugu3.6.2008 - 15:42
 Izzettin bey,epey vakit ve emek sarf etmissiniz , ozur dilerim ,biraz fasafiso.Ben 40 sene evvel Ankarda Balin otelde bir ara calismistim mutfakta ve oda servisinde bu sistemler o zamanda vardi.Tek degisiklik her sey simdi bilgi sayarla yapiliyor ve bir otel bu sistemleri koymazsa zaten calisamaz ,yeni tarafi nedir anlayamadim. Kar yukseltmenin idaresi mal (yiyecek ,icecek maliyeti konusunda)almakta ve o mali iyi depolamakta ,yonetmenlerin egtimli ve ne yaptiklarini bilen kimseler olmasi .bir is ne olursa olsun sade sistemlerle kar artiramaz ,sistem bir silahtir o kadar.Hosca kalin.

 Hilmi Kandemir3.6.2008 - 13:36
 İzzettin beyin düşüncesi çok kapsamlı ve bazı birimleri köşeye sıkıştıracak bir programı içeriyor. Aslında ABD ve Amerika'da, kurumsallaşmış bir çok şirket buna benzer bir sistem uyguluyor. Tabi bu şirketler daha çok üretim ve pazarlama içerikli çalışıyorlar. Bu iş için yapılmış bir SAP programlar dizisi var. İzzettin beyin anlattıklarının aynısı değil ama benzer. Bu programla her şey online kontrol altında oluyor. Hangi bayi hangi mali kaça sattı, stok durumu nedir, bayinin ve pazarlamacının maliyet, nakliye ve kar durumu nedir anında görüyorsunuz.. Tepedeki adamlar her şeyi izleyebiliyor. Bu arada bir de satış destek birimi kuruyorlar bu adamlar. Bu birim hem piyasayı ve rakip kampanyaları kontrol ediyor. Hem de kendi kampanyalarını üretip, maliyet çıkartıyor. Satış fiyatlarını bu birim belirliyor. Benim bildiğim, Türkiye'deki Siemens firması bu satış destek birimi sayesinde geçen yıl karını yüzde 24 arttırdı. Müthiş bir rakam. Mesela bir kampanya yapıyorsunuz.. Gidişatı yönetici anında, saat saat izliyor. Ona göre önlem alıyor. Üretim de bu izleme sayesinde çok rahat ve doğru planlanıyor. Karlılık artıyor. Eleman tasarrufu yapılıyor. Sistem aynı zamanda uyanık bir yönetici ye performans ölçümü olanağı da sağlıyor. Saygılarımla

 Celal Coşkun3.6.2008 - 13:10
 Selam, üstada katılıyorum. Söz konusu sonuçlara ulaşabilmek için özel bir yazılıma da ihtiyaç yok. Herkesin kullandığı programların verileriyle bu sonuçlara ulaşmak mümkün. Ben böyle bir çalışmayı daha önce yaptım. Ve en fazla %10 civarında bir sapma olabiliyor. Ancak böyle bir çalışmadan beklediğiniz sonuca ulaşabilmek için önce departman müdürlerinizi ikna etmeniz gerekiyor ve özellikle de cost controller'ı . Yoksa verilerin çoğu şişirme oluyor. Üstadın belirttiği bir noktadaki tecrübelerimi paylaşmak istiyorum. Günlük maliyetlerin hesaplanması sırasında reçetelerin uygulanması sağlıklı sonuç vermiyor ama her kısmın günlük tüketimini akşam sayımları ile çıkarması ( Burada özellikle detaylı bir sayım değil ana hatlarıyla günlük kullanılan malzemenin; dünkü devir + alınanlar - elde kalanlar mantığı ile hesaplanması ) daha gerçekçi sonuçlar doğuruyor.

 Hamdullah Turgut3.6.2008 - 11:11
 Oncelikle AmonRa Konaklama Bilgi Yonetim Sisteminin proje muduru olarak sozu gecen projede bir tarafiz. Burda belirtmek istedigim sey, "yapariz, ederiz, hallederiz" tarzi ucuz bir yaklasim degil, Izettin Bey'in sozunu ettigi sisteme basarili olabilmesi icin, yazilim kaideleri cercevesinde katkida bulunabilmektir. Oncelikle sozkonusu sistemin saglikli sonuclar verebilmesi icin, otel isletmesine dair tum bilgilerin (insan, mal ve para hareketlerinin tamami) takip edilebilmesine imkan tanimasi gerekir. Yazilim terimlerine gore ifade edersek bu bir Konaklama Enterprice Resource Planning (ERP) uygulamasidir. Bu derece kapsamli bir projede en onemli asama gereksinimlerin (requirement) cok net olarak belirlenmesidir. Sektor duayenlerinin bu noktada Nasil'dan cok NE uzerine yogunlasmalari ve kendi gereksinimlerini belirlemeleri daha saglikli olacaktir. Nasil'lara yazilimcilarin kendilerinin karar vermesi daha saglikli olacaktir. Muhasebe Hesap Plani gibi bir standart cerceve belirlenip, bunun alt detaylarinin isletme tarzina gore esneklik gosterebilmesine imkan taninmali, bunun da mumkun ise bir sektor sivil toplum orgutu (veya orgutleri) tarafindan sahiplenilmesi saglanmalidir. Hatta yazilim firmalarinin programlari belli bir teste tabii tutulup, Standart Konaklama Bilgi Yonetim Sistemine uyumlulugu %70'tir, %80'dir seklinde bir puanlama da verilebilir. Aman yildiz demeyin lutfen, sonra bizim de 7 Yildizli, 15 yildizli programlarimiz olur! :-)) ... Hamdullah Turgut - AmonRa Proje Muduru - www.amonra.com.tr

 Hüsamettin YILDIZ3.6.2008 - 10:5
 Gerçekten güzel bir değerlendirme ve bilgilendirme olmuş.Ancak burada herkesin bildiklerinden farklı ne var onu anlayamadım. Birde, istediğimiz kadar cost control de iyi bir denetime sahip olalım asıl olan bence gelirlerin arttırılmasına yönelik farklı arayışlara girerek kazanç ve karlılık elde edebilmektir. Mesela değerli üstadımızdan otellerin, seyahat acentaları olmadan neden ayakta duramadıkları ve hatta bunun bir olmazsa olmazmı olduğu konusundaki fikirlerini duymak isterim. Çünkü emin olun aslında sizlerinde çok iyi bildiği üzere kazancınız yerindeyse genel müdüründen komisine kadar herkesin huzuru da yerinde oluyor. Bence ülkemizdeki Türk yatırımcısı işin cefasını çekerken, asıl sefasını yurtdışına dövizleri uçuran başkaları çekiyor.

 Adnan Şişman3.6.2008 - 1:39
 Otlcilikte, değişik isimlerler kullanılan işletim paket programları, kendi başlarına hiç bir şeydir. Bu programlar sadece işlerin daha çabuk yapılmasına yardımcı olurlar.Örneğin, ön büro,stok,muhasebe vs. programlar üç aşağı beş yukarı menülü programlar oldukları için, sadece ülkemizde değil tüm dünyada onları kullanacak olan kişilere yardımcı olurlar (sürat kazandırdıkları ise şüphelidir). Paket programları değerli ya da değersiz kılan şey; o paket programın içini işleyen ustanın marifetidir... Bilindiği üzere Muhasebe, müsbet bir bilim olmasının yanında aynı zamanda bir sanattır. Bir otelin yada fabrikanın bütünüyle muhasebe sisteminin iyi yada kötü oluşunun müsebbibi paket programlar, işletim sistemleri vs. değildir... müsebbibi sistemi kuran kişinin ustalığıyla doğru orantılıdır, Bu biraz da muhasebenin, kasabın satırı kullandığı gibi mi? yoksa samurayın kılıcını kullandığı gibi mi? kullanıldığıyla alakalıdır... Muhasebenin hesap tutma bilimi olmasının yanında mükemmel bir kontrol aracı olduğunu söylüyoruz öyle değil mi? Bunun tek şartı muhasebeyi samurayın kılıcı gibi kullanmakla olur. Açık söyleyeyim hiç bir paket programı kullanmasını bilmiyorum, merak dahi etmiyorum. Bildiğim tek şey tüm paket programların yapmak istediklerim konusunda yapabildikleri ölçüde bana yardımcı olduklarıdır. YENİDEN YAPILANMA YENİ PROGRAMLA DEĞİL, MEVCUT PROGRAMLA OLUR. Kİ BU DA YAPILANMANIN ÇOK KÜÇÜK BİR PARÇASIDIR... Sevgi ve saygılarımla, Adnan Şişman www.adnansisman.com